VoIP maakt meer mogelijk met minder geld


Voice over Internet Protocol (VoIP), de spraakdienst over het internet, is een type techniek die veel mogelijkheden biedt. Zoals mobiele integratie, plaats onafhankelijk werken door het delen van documenten en chatten en het integreren van IT-onderdelen als CRM.
 

VoIP diensten kunnen op verschillende manieren worden aangeboden. Het eerste onderscheid kan al worden gemaakt hoe u de dienst afneemt: Uit de cloud of op uw eigen apparatuur.

Wat u het vaakste tegenkomt bij de moderne aanbieders is de dienst uit de cloud. Voordeel is natuurlijk dat er een lagere investering nodig is en dat u altijd beschikt over de nieuwste faciliteiten. Dit betekent niet dat u er ook altijd gratis over kunt beschikken. Vaak worden diensten als toegevoegde waarde aangeboden. Denk hierbij aan Unified Communications, gespreksopnames, koppeling met uw database, uitgebreide telefoniste functies of call centre toepassingen.
Bij cloudoplossingen betaald u per gebruiker een vast bedrag per maand. (wel of niet inclusief gesprekskosten)

Maar ook de fabrikanten van de vroegere telefooncentrale hebben niet stil gezeten en bieden tegenwoordig zeer geavanceerde VoIP apparatuur die desgewenst volledig integreerd in uw IT omgeving. De systemen bieden heel veel faciliteiten standaard die bij de gehoste varianten als extra optie leverbaar zijn.
Deze systemen vereisen meer specialistiche kennis van de leverancier dan de gehoste varianten. Daarom zult u bij veel aanbieders dit minder vaak voorbij komen.
Bij deze systemen betaalt in eerste instantie meer voor de aanschaf maar zijn de maandelijkse kosten vaak aanzienlijk lager naarmate de omvang van de installatie toeneemt.

De keuze tussen beide is dan ook een afweging die op basis van techniek en bijbehorende prijs wordt gemaak. Wij adviseren u graag.